Automatgearolie skift

Olieskift på automatgear kan gøres på flere måder.

Et normalt helt alm. Olieskift, skiftes der ca. 4liter olie, det svare til ca. halvdelen af olien i gearkassen. Dette kan gøres såfremt bilen er blevet holdt ved lige, med jævne olieskifts mellemrum. Har bilen ikke fået skiftet olien med jævne mellemrum, bør den flushes. Dette kan igen gøres på flere måder, man kan f.eks. skifte 8liter olie, som der i gennemsnit er på en gearkasse, eller op imod 13liter olie, så man overstige mængden af olien, men så får også skyllet det lidt mere igennem. Til sidst har vi haft erfaringer med, at hvis olien er virkelig tyk og sort, og selvom 12liter bliver brugt, så er olien stadig ikke helt ren. Det kommer sig af, hvis olien er meget sort og tyk, så klæber den sig til gearkassens indre, og når den nye olie så er påfyldt, blander den sig med denne, og på kort tid ødelægger den nye olie. Dette kan forhindres, ved at lade maskinen fortsætte sin gennem skylning, til den viser ren olie på indikatoren. Det kan dog være helt op imod 20liter olie, der skal passeres igennem, før den er helt ren. Men står du med en bil, du gerne vil beholde i længere tid.

Hvorfor skal olien skiftes!

Et meget vigtigt element i funktionen af din Automatgearkasse, er olien – olien både smør gearkassen og via tryk sørger for automatgearkassen kan skifte gear. Tager din bil mange omdrejninger inden den skifter, kan der være flere årsager, en af dem, kan være dårlig olie.
Mange værksteder, inkl. de autoriserede er af den overbevisning, at olien ikke behøver at blive skiftet, pga det er et lukket system, og olierne i dag er så gode. Dette er helt klart en forkert holdning og ikke en der bør lyttes efter. F.eks BMW mener der er lifetime olie i deres Automatgearkasser. Men virkeligheden er at når de siger det mener de at det holder 7 år og 200,000 Km for det er hvad en gennemsnit BMW køre i Tyskland. Men herhjemme er det helt normalt at en BMW bliver ældre eller kører mere.
Gearkassen arbejder fuldstændig lige så meget og hårdt som din motor gør. Bliver olien overophedet, brænder den af, på professionelt sprog sagt at den oxiderer. Dvs. olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber.), og danner slam. Dette medfører nedbrud i din gearkasse, da olie nu ikke kan smøre korrekt og pga. slammet sætter sig i gearkassens filter og ventil hus og blokere for gennemstrømningen af olien og funktionen er ventilerne. Ligeledes kan din gearkasse være utæt, olien kan sive langsomt, så det næsten ikke er til at se at du mister den. Ved olieskift, vil du automatisk fange sådanne fejl, og måske endda kunne gribe et nedbrud af gearkassen i opløbet.
En anden fordel ved olieskift, er også at du kan se, om der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske gribes i opløbet, i stedet for efter gearkassen er nedbrudt.